Brak energii w stwardnieniu rozsianym

Czuję się taka bezradna, gdy zmęczenie przejmuje nade mną kontrolę i ingeruje w moje codzienne plany. Co mogę zrobić, aby lepiej zarządzać swoją energię i poczuć większą kontrolę nad moim czasem i planami?
Ważne jest, aby omówić z lekarzem wszystkie przypadki pojawiania się niepokojącego zmęczenia, dzięki czemu będzie on mógł wypracować z wami najlepszy sposób zidentyfikowania jego przyczyny (lub przyczyn). Można w tym celu wykorzystać specjalne leki (np. Symmetrel [amantadyna] i Provigil [modafinil]), które mogą być stosowane do zarządzania podstawowymi oznakami zmęczenia w przebiegu stwardnienia rozsianego.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

W przypadku tej choroby, co podkreślono w tej książce już wielokrotnie, bardzo często pojawia się właśnie nasilające się zmęczenie. Inne czynniki, które mogą przyczynić się do powstawania chronicznego zmęczenia, muszą być każdorazowo identyfikowane. Mogą to być takie stany, jak: depresja, zaburzenia snu spowodowane spastycznością, ból, moczenie nocne (z których wszystkie są powszechne w stwardnieniu rozsianym) lub inne objawy towarzyszące stwardnieniu rozsianemu, a wynikające z braku wystarczającej mobilności i regularnych ćwiczeń. Aktywne podejście do zarządzania swoją energią przyczyni się do zwiększenia poczucia samodzielności i kontrolowania własnego ciała.

Koncepcję zarządzania energią można łatwo porównać do sposobu zarządzania finansami. Bank energii wymaga wpłacania do niego takich ilości energii, jakie są tylko możliwe. Należy dokonywać regularnych wpłat na swój „rachunek energii”, a nie marnować jej – dzięki czemu będzie można jej używać w sposób, jakiego potrzebujemy i chcemy. Można to osiągnąć poprzez budowanie odpowiednich przerw w harmonogramie pracy i odpoczywanie zanim jeszcze poczujemy się wyczerpani. Inne pomocne strategie obejmują wykorzystanie technik oszczędzania energii i / lub urządzeń pomocniczych, dobrą mechanikę ciała i ergonomiczne jego adaptacje, a także analizę i modyfikację codziennych zadań oraz skuteczną komunikację z lekarzem na temat swoich problemów.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Umiarkowane ćwiczenia w celu zwiększenia ogólnej sprawność fizycznej to kolejna strategia, która została zaprojektowana, by ułatwić Ci zmniejszanie zmęczenia. Gdy energia jest potrzebna, jej zaoszczędzone zasoby muszą znajdować się w „budżecie”, dzięki czemu można osiągnąć to, czego potrzebujemy i co chcemy robić. Strategie pomocy w budżetowaniu energią obejmują identyfikację swoich priorytetów, a także sformułowanie postawionych sobie oczekiwań odnośnie zadań do wykonania. Podejmowanie decyzji i planowanie dnia po uwzględnieniu swoich priorytetów przyczyni się do zapewnienia sobie odpowiedniego czasu na odpoczynek, jak również realizację tych działań, które są dla Ciebie ważne.

„Bankowość” oraz strategia „budżetowania” mogą być pomocnymi narzędziami do zarządzania energią i do osiągnięcia zrównoważonego stylu życia. Wraz ze wzrostem świadomości i dbałością o priorytety, wiesz dokładnie, ile swojej energii możesz poświęcić na to, co należy zrobić, a ile na to, co lubisz robić. Uzyskanie skierowania od lekarza do specjalisty zajmującego się terapią zajęciową może być pomocne w celu rozwiązania konkretnych potrzeb i nauczenia się metod, które zwiększą zdolność Twojego uczenia się i korzystania z technik zarządzania energią.