Ćwiczenia dla osób na wózku inwalidzkim

Dla osoby, która nie jest już w stanie chodzić, bardzo ważne są regularne ćwiczenia fizyczne. Stosowane w różnych formach, ćwiczenia fizyczne poprawiają elastyczność mięśni, postawę ciała, siłę i wytrzymałość, z których każda przyczynia się do ogólnego komfortu życia i dobrego samopoczucia fizycznego.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Sztywność nóg wpływa na zdolność danej osoby do siedzenia w pozycji pionowej, z właściwym pozycjonowaniem stóp. Pełny zakres pasywnych ćwiczeń rozciągających może przyczynić się do złagodzenia tego rodzaju sztywności. Dla zachowania prawidłowej postawy ciała, bardzo ważne są ćwiczenia ramion, górnego korpusu i tułowia, co z kolei zmniejsza ryzyko schorzeń pleców i bioder. Trening siłowy, stosowany, aby utrzymać dobrą wytrzymałość górnej części ciała, ułatwia również przemieszczanie się chorego na wózku lub w łóżku, sprzyjając przy tym zdrowiu serca.

Ćwiczenia górnych części ciała mogą dodatkowo wzmocnić mięśnie szyi lub tułowia, a tym samym zwiększyć zdolność danej osoby do wygodnego siedzenia przez dłuższe okresy czasu. Każdy schemat ćwiczeń, który zwiększa mobilność osoby na wózku inwalidzkim, zmniejsza również ryzyko uszkodzenia skóry (patrz: Rozdział 8) i pojawienia się zakrzepów krwi w nogach. Ludziom, którzy spędzają długie okresy czasu na wózku inwalidzkim, poleca się konkretne ćwiczenia, mające na celu zmianę ich wagi, a tym samym złagodzenie presji na te obszary ciała, które są szczególnie podatne na uszkodzenia skóry.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Tacy pacjenci mogą również uczy się wstawać (jeśli oczywiście jest to możliwe) przez krótkie okresy w ciągu każdego dnia, aby pozwolić działać sile ciężkości, zapobiegającej spadkowi gęstości kości (osteoporozie), która może pojawiać się w związku ze zmniejszoną ruchliwością i niewystarczającą ilością wykonywanych ćwiczeń obciążeniowych. Jest to niezwykle istotne, ponieważ zmniejszenie gęstości kości zwiększa ryzyko złamania kości. Działania zmierzające do próbowania poruszania się w postawie stojącej mogą również pomóc w trawieniu, funkcjonowaniu jelit i prawidłowym działaniu pęcherza moczowego.