Ćwiczenia i tycie w stwardnieniu rozsianym

Kontrola wagi jest problemem w niemal wszystkich przypadkach zachorowań na stwardnienie rozsiane, a staje się coraz trudniejsza, gdy objawy choroby powodują znaczne zmniejszenie mobilności pacjenta i szybsze męczenie się. Wykazano, że zwiększenie ogólnej aktywności fizycznej wspiera siłę i kondycję organizmu, pomagając kontrolować wagę ciała, a także pomagając zmniejszyć zmęczenie i depresję w przebiegu choroby.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Dlatego też zwiększenie codziennej aktywności fizycznej oraz powolne zwiększanie czasu trwania sesji będą dodatkowym bodźcem do ćwiczeń. Regularne ćwiczenia mogą być bardzo pomocne. Liczne programy treningowe oferowane są przez społeczność parków i programy rekreacyjne, lokalne kluby YMCA lub kluby sportowych. Z pomocą lekarza lub fizjoterapeuty, z pewnością uda Ci się wybrać taki rodzaj ćwiczeń, który spełni Twoje potrzeby i zainteresowania. Jeżeli wytrzymałość i mobilność pacjenta jest ograniczona, może warto rozważyć rozpoczęcie programu fitness dla seniorów, ćwiczenia w wodzie, jogę, Tai-Chi lub jakieś inne opcje.

Należy również pamiętać, że niektóre rodzaje hobby, takie jak ogrodnictwo, również mogą zapewnić bardzo korzystne rezultaty. Może być również konieczne zmniejszenie w pewnym stopniu spożycia pokarmu w celu kompensacji dla zmniejszonego poziomu aktywności. Zwróć się o pomoc do swojego lekarza, aby polecił Ci zrównoważoną, niskotłuszczową dietę, która pomoże Ci kontrolować przyrost masy ciała.