Ćwiczenia zmniejszające ból w stwardnieniu rozsianym

Ze stwardnieniem rozsianym może być związanych kilka rodzajów bólu. Oprócz podstawowego (neurogennego) typu bólu, związanego bezpośrednio ze zmianami demielinizacyjnymi w ośrodkowym układzie nerwowym (OUN), dany pacjent może doświadczać bólu wtórnego na reakcji inne objawy, takie jak osłabienie, spastyczność i zaburzenia ruchu.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Pierwszym krokiem w leczeniu bólu jest zatem skonsultowanie się z lekarzem i / lub fizjoterapeutą, aby zidentyfikować źródło (-a) bólu, którego doświadczasz. Fizjoterapeuci mogą korzystać z różnych strategii, które pomogą im zmniejszyć Twój ból, w tym stosowania miejscowego ogrzewania lub chłodzenia, ćwiczeń i nauczania poprawnego pozycjonowania i wsparcia dla ciała. Problemy z równowagą i chodzeniem często powodują zmiany w postawie, a te zmiany postawy mogą stopniowo prowadzić do pojawienia się wtórnego bólu w dolnej części pleców, bioder i kolan.

Stosowanie środków pomocniczych, takich jak chodzenie o kulach lub spacerowanie z laską, również może przyczyniać się do powstania wtórnego bólu w ramionach i górnej części pleców. Jeśli ból jest wynikiem zmian w postawie ciała, zaburzeń równowagi lub problemów z chodzeniem (to znaczy, jeśli na przykład zacząłeś inaczej siadać i chodzić ze względu na słabość lub spastyczność Twoich mięśni), terapeuta może zaprojektować schemat leczenia, obejmujący edukację na temat mechanizmu samego problemu oraz ćwiczenia, mające na celu poprawę funkcji partii ciała, przyczyniających się do powstania bólu.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zamiast powodować dodatkowy ból, odpowiednie ćwiczenia będą faktycznie zmniejszały ból poprzez zminimalizowanie jego przyczyny. Dodatkowo, fizjoterapeuta może zalecić stosowanie nowej lub innej pomocy mechanicznej, takiej jak na przykład laska, klamra wokół nóg lub wózek inwalidzki. Jeśli zostaną prawidłowo dopasowane, mogą znacznie przyczyni się do zmniejszenia bólu, który u Ciebie występuje. Natomiast jeśli ból jest wynikiem spastyczności mięśni i wynikającej z niej bezczynności, fizjoterapeuta zaleci codzienny schemat ćwiczeń rozciągających, mających na celu zmniejszenie sztywności i zwiększenie elastyczności.