Dieta Ashton Embry

Dość często na stronach internetowych i forach poświęconych stwardnieniu rozsianemu można przewija się nazwisko Ashton Embry, jest to kanadyjski naukowiec, u którego syna, w 1995 roku zostało zdiagnozowane SM. Na podstawie literatury naukowej, zrobił komputerową próbę określenia najbardziej prawdopodobnych czynników, które powodują SM , oraz spróbował opracować skuteczną terapię dla syna.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

dieta-ashton-embry

Według niego, znalazł dowody naukowe wykazujące, że wiele czynników dietetycznych może potencjalnie odgrywać ważną rolę w występowaniu i progresji stwardnienia rozsianego. Na podstawie tych danych, Embry opracował strategię „żywności”, w tym zarówno diety oraz stosowania różnych dodatków do żywności. Podstawowe zasady diety Embry’ego polega na ograniczeniu spożycia jednych produktów, kosztem zwiększenia spożywania innych. Na stronie internetowej Embry’ego znajdują się receptury, które w miarę możliwości staram się tłumaczyć i udostępniać na swojej stronie internetowej.

Strategia Food Embry


Zgodnie z zaleceniami Ashton Embry:

Wykluczenie:

  • Wyroby, które zawierają białka, które mogą powodować niepożądane reakcje autoimmunologiczne. Należą do nich
  • Wszystkie produkty mleczne (mleko, sery, jogurty)
  • Pokarmy zawierające gluten (takich jak pszenica, żyto i jęczmień)
  • Rośliny strączkowe (fasola, soja, orzeszki ziemne, groch.
  • Pożywienie, które powoduje reakcje alergiczne, mogące służyć jako „wyzwalacz” wystąpienia działań niepożądanych w całym ciele, w tym we krwi i układzie immunologicznym.
  • Cukierki, napoje i pokarmy o dużej zawartości cukru top rodukty, które wywołują zmiany składu flory jelitowej , co z kolei może prowadzić do zwiększenia przepuszczalności bariery jelitowej oraz wywoływać niepożądane reakcje immunologiczne.

Zmniejszenie spożycia

  • Spożywanie pokarmów zawierających tłuszcze nasycone. Jeść czerwone mięso (chude) tylko raz w tygodniu.
  • Kwasów tłuszczowych wielonienasyconych omega-6 zawartych w margarynie, olejach i wielu produktach piekarniczych. Używać oliwy z oliwek (jednonienasycony) jako źródło tłuszczu.
  • Ziarna zbóż nie zawierające glutenu, jak kukurydza czy. Używać ryż głównie ryż, ale w ograniczonych ilościach
  • Spożycie alkoholu . Można pić wino w umiarkowanych ilościach i unikać całkowicie piwa.

Zwiększenie spożycia

  • Jeść mięso kurczaka, dziczyznę i ryby jako źródła białka. Ryby, takie jak łosoś i makrela zawierają również kwasy tłuszczowe wielonienasycone omega-3, co jest bardzo przydatne.
  • Jedz dużo owoców i warzyw jako źródła węglowodanów i błonnika.
  • Jedz różnorodne suplementy diety w celu zwiększenia regulacji układu odpornościowego, poprawy zdolności antyoksydacyjnych i zapobieganiu niedoborom witamin.

Jednak, moim zdaniem, najbardziej interesujące i chyba najbardziej kontrowersyjne z tej „strategii dostaw” są suplementy diety. Oto niektóre zalecane suplementy w diecie Embry:

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zalecane suplementy


Główne dodatki – Dodatki Essentials

  • Witamina D3 : 6000-8000 IU. Pożądane jest, aby spożywać tabletki, które nie zawierają witaminy A.
  • Omega-3 kwasy tłuszczowe: 5 g EPA + DHA (kwasy dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA)). Źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 jest olej rybny, ale konieczne jest, aby zwracać uwagę na zawartość witaminy A w oleju z ryb, kapsułka nie powinna przekraczać 5000 jm. Dodanie 1 łyżkę oleju lnianego może również mieć znaczenie praktyczne, ponieważ zawiera kwas alfa-linolenowy, prekursor EPA i DHA.
  • Wapń: 1000-1200 mg
  • Magnez: 500-600 mg

Podstawowe suplementy – witaminy

  • Witamina A 5000 jm
  • Witaminy z grupy B: 100 mg
  • Niacyna (B3): 2 g
  • Kwas foliowy: 400 mcg
  • Witamina B12: 1-2 mg
  • Witamina C: 1 g
  • Witamina E: (naturalna) 400 jm

Podstawowe suplementy – Minerały

  • Cynk: 25-50 mg
  • Miedź: 1,2 mg
  • Selen: 200 mikrogramów
  • Mangan: 20 mg
  • Jod 200 mcg

Główne dodatki – przeciwutleniacze

  • Ekstrakt z nasion winogron: 2-4 kapsułki
  • Ginkgo Biloba: 120mg
  • Kwas alfa-liponowy: 1200 mg
  • Koenzym Q10: 60-90 mg
  • EGCG Max (3-galusan epigallokatechiny): 2 kapsułki (700 mg)
  • Kwercetyna: 400 mg
  • Bromelaina: 400 mg

Podstawowe suplementy – probiotyki

  • Acidophilus – 6 do 9 kapsułek (2 do 3 razy dziennie, przy każdym posiłku)

Suplementy są zalecane do użytku

  • N-acetylocysteina (NAC): 500 mg stosowania, dodatek ten może zwiększyć poziom glutationu, który zwiększa poziom aktywności antyoksydacyjnej.
  • Inozyna: 2g. Dodatek ten zwiększa poziom kwasu moczowego, który neutralizuje nadtlenoazotyn (silny utleniacz, zdolny do wywoływania poważnych uszkodzeń komórek). Należy zauważyć, że jeśli poziom kwasu moczowego we krwi jest zbyt wysoki, może to być dna moczanowa. Sztuką jest, aby utrzymać poziom kwasu moczowego na takim poziomie, aby nie doprowadzić do powstania dny.

Jest kilka kontrowersji związanych z listą Embry’ego. Pierwsza sprawa to koszt suplementów. Szacując nawet najniższe koszta, cena wychodzi imponująca. Biorąc pod uwagę koszty profilaktyki i leczenia objawowego stwardnienia rozsianego (a w większości przypadków są to koszta nieuniknione), decyzja o dalszych inwestycjach w suplementy jest wątpliwa.

Drugi problem, który powstał – dawkowanie niektórych suplementów. Nie jest tajemnicą, że witaminy i minerały mogą przynieść zarówno korzyści i szkody. Te zalecenia Embry’ego dotyczące dawkowania budzą pewne wątpliwości. Na przykład, nadmiar witaminy D jest gromadzony w organizmie i często duże ilości bywają toksyczne. Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby na tę witaminę wynosi 400-800 jm, zalecana dawka Embry – 6000-8000 jm.

 

Moje doświadczenie


Na forach pojawiają się często ożywione dyskusje na temat diety Embry’ego: niektórzy postrzegają ją jako panaceum, inni są obojętni. Po wydaniu znacznej sumy na zakup większości zalecanych suplementów, zmianie nawyków żywieniowych, starałem się prześledzić wpływ diety Embry’ego na temat stanu zdrowia ludzi. Oto co się stało:

  • Następowało wyraźne chudnięcie, wszystkie poprzednie próby zrzucenia kilogramów zwykle nie był zwieńczone sukcesem, ale jakoś wszystko przebiegło bez echa (był to cel drugorzędny);
  • Zdałem sobie sprawę, że zdrowa dieta i brak słodkich przekąsek w nocy nie są tak straszne i obrzydliwe, jak się wydaje. W związku z tym przypominają mi się dzieci mówiące: „Mamo dlaczego to co jest kolorowe i słodkie jest złe, a to co zielone i niesmaczne – jest zdrowe”
  • Objawy choroby nie pogorszyły się, ale i nie poprawiły. Nie nastąpiło nowe zaostrzenie choroby.

Nie do końca trzymam się przedstawionych zaleceń: Nie używam suplementów, ale staram się trzymać diety zalecanej przez Embry’ego, z wyjątkiem okresowych odstępstw (całkowite wyeliminowanie słodyczy to najważniejsze zadanie). Będę wdzięczny za komentarze odwiedzających, o swoich doświadczeniach z dietą Embry’ego.