Fizjoterapia i stwardnienie rozsiane

Regularne umiarkowane ćwiczenia to jeden z czynników, które utrzymują zdrowie przez długi czas. O ich zaletach napisano nie tylko wiele artykułów, nakręcono tysiące godzin nagrań, napisano setki książek i podręczników. Temat stwardnienia rozsianego i ćwiczeń nie jest wyjątkiem. Specjaliści – neurolodzy, fizjoterapeuci, instruktorzy – i sami pacjenci mówią, że umiarkowana, dobrze dobrana aktywność fizyczna w tej chorobie jest potrzebne. Ale, oczywiście, aktywność fizyczna dla osób żyjących ze stwardnieniem rozsianym różni się od tej przeznaczonej dla osób zdrowych.

Ponad 48% chorych po 6 miesiącach w stwardnieniu rozsianym notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

fizjoterapia-stwardnienie

 

Przede wszystkim, należy zwrócić się do lekarza, który daje porady odnośnie rodzaju obciążenia, jakie zalecane ćwiczenia są potencjalnie korzystne, biorąc pod uwagę twoje objawy , a które nie.

Naucz się słuchać swojego ciała i natychmiast reagować na sygnały, które zostały przesłane do Ciebie. Jeśli wykonać zestaw ćwiczeń i objawy nie pogarszają się i nie występuje nadmierne zmęczenie, jest prawdopodobne, że te ćwiczenia są dla Ciebie.

Jeśli, aby odzyskać siły po wysiłku, trzeba będzie więcej czasu, niż trwają same ćwiczenia, możemy powiedzieć z dużym prawdopodobieństwem, że te ćwiczenia i takie obciążenie są przeciwwskazane. Zorientuj się kiedy przestać, zanim organizm powie, że osiągnął już limit. Wybierz zestaw ćwiczeń do wykonania, przy których będziesz się dobrze bawić.

Zanim zaczniesz regularnie wykonywać ćwiczenia, pamiętaj, że ważne jest podejście stopniowe. Aby rozpocząć, należy wybrać kilka ćwiczeń i wykonywać je raz dziennie. Przy wykonywaniu ćwiczeń nie zapomnij śledzić oddech . Ćwiczenia „z zapartym tchem”, na pewno nie będą korzystne.

Po kilku dniach, jeśli zdrowie nie uległo pogorszeniu, można przystąpić do realizacji długofalowego programu: zwiększania liczby powtórzeń znanych ćwiczeń lub dodanie nowych. Upewnij się, że wzrost obciążenia nie zwiększa zmęczenia. Nie zapominaj, że nawet małe obciążenie wymaga obowiązkowego odpoczynku.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zestaw ćwiczeń zalecany w stwardnieniu rozsianym

Zestaw ćwiczeń, które zostaną pokazane na stronie internetowej jest zaprojektowany przez brytyjskich specjalistów, fizjoterapeutów Liz Betts i Wendy Hendry, którzy specjalizują się w leczeniu pacjentów ze stwardnieniem rozsianym.

Wszystkie ćwiczenia są podzielone na dwie kategorie: położenia wyjściowego. Można zrobić z nich indywidualny program, który pasował będzie do twoich możliwości i potrzeb. tak więc:

Ćwiczenia wykonywane są w oryginalnej (SP) w pozycji leżącej.

  1. SP: leżąc na plecach, nogi zgięte w kolanach, stopy dotykają podłogi i oddzielone od siebie w odległości około 30 cm na przemian ciągnąć za kolano jednej nogi do klatki piersiowej, przytrzymując się obiema rękami, trzymając drugą nogę wyciągniętą .. Powtórz 3-5 razy dla każdej nogi.
  2. SP: leżąc na plecach, nogi zgięte w kolanach, stopy dotykają podłogi i znajdują się w odległości około 30 cm od siebie, przechylić kolana w prawo w ramach dostępnego zakresu ruchu, powrót do SP .. Pochyl kolana w lewo w ramach dostępnego zakresu ruchu, powrót do SP. Nogi, biodra i ramiona, na ile to możliwe, aby nie unosiły się znad powierzchni z łóżka lub podłogi. Powtórz 3-5 razy.
  3. SP: leżąc na plecach, nogi zgięte w kolanach, broda prostopadle do podłogi, stopy na łóżku lub podłodze i oddalone od siebie odległości około 30 cm, ściśnij pośladki i unieś je z podłogi .. Wytrzymaj kilka sekund w tej pozycji. Powoli opuść biodra na podłogę. Staraj się unikać drżenia w nogach. Powtórz 3-5 razy.

Poniższe ćwiczenia mogą być wykonywane w pozycji leżącej lub siedzącej

  1. SP: leżąc lub siedząc na twardej powierzchni. Naprzemiennie podnosić wyciągnięte ramiona, starając się nie zginać łokcia, w miarę możliwości nie powodując bólu. A następnie powoli opuść podniesioną rękę. Powtórz 3-5 razy.
  2. SP: leżąc lub siedząc na twardej powierzchni. Trzymając parasol lub wałek do ciasta powoli unieś obie ręce w górę – wdech, a potem powoli opuść – wydech. Podnoszeniu ramion nie powinien towarzyszyć ból. Powtórz 3-5 razy.
  3. SP: leżąc lub siedząc na twardej powierzchni. Na zgiętym łokciu lub opierając się na ramieniu, na przemian dotknąć kciuka. Opuść ramię i powtórz dla drugiej strony. Powtórz 3-5 razy.

 

Ćwiczenia wykonywane są w oryginalnej (SP) siedzącej.

  1. SP: siedząc na twardej powierzchni. Kiedy siedzisz, możesz czuć dwie kości, które przylegają do twardej powierzchni. W tym ćwiczeniu przenoś ciężar ciała z jednej kości do drugą, zachowując tułów pionowo. Powtórz 3-5 razy.
  2. SP: siedząc na kanapie lub łóżku. Alternatywnie przechyl się na bok, podczas gdy ramię ślizga się wzdłuż krawędzi łóżka. Staraj się dotrzeć do jego poręczy. Wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz 3-5 razy.
  3. SP: siedząc przy stole. Połóż ręce na szmatce lub ręczniku. Naśladując mycie podłogi rozciągaj je do przodu, rozciągając mięśnie ramion i pleców. Wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz 3-5 razy.
  4. SP: siedząc przy stole. Umieść przedramiona na stole. Podnoś parasol lub wałek do ciasta. Dzięki ruchom podbijającym nadgarstka , obniżaj wałek lub parasol. Upewnij się, że twoje łokcie nie są przytwierdzone do stołu. Powtórz 3-5 razy.
  5. SP: siedząc przy stole. Weź wałek do ciasta w ręce, lub parasol, trzymaj go prostopadle do stołu. Powoli obrócić przegub w kierunku powierzchni stołu, tak aby przedmiot dotykał jego powierzchni. Powrót ramienia do pozycji wyjściowej, a następnie spróbuj wykonać ćwiczenie w przeciwnym kierunku. Powtórz 3-5 razy
  6. SP: siedząc przy stole. Weź wałek do ciasta w ręce, lub parasol, trzymaj go przed sobą na długość ramienia. Przechodź rękami w górę i w dół przedmiotu. Nie zginaj łokci. Powtórz 3-5 razy
  7. SP: siedząc na twardej powierzchni. Połóż ręce na kolanach. Opierając się na nich powoli przejdź do pozycji stojącej. Następnie policz do trzech i powoli usiądź. Z biegiem czasu, spróbuj tego ćwiczenia bez użycia rąk.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe ćwiczenia, można je wykonać z pozycji wyjściowej, siedzącej lub leżącej. Poniżej będą publikacje zawierające ćwiczenia, które można wykonać z pozycji stojącej, i zostaną przedstawione zalecenia brytyjskich ekspertów odnośnie tworzenia indywidualnych zestawów ćwiczeń, które wezmą pod uwagę objawy i problemy, które mogą wystąpić u pacjentów ze stwardnieniem rozsianym.