Palenie papierosów i stwardnienie rozsiane

Jeśli palisz, prawdopodobnie wiele razy czytałeś i słyszałeś, że palenie powoduje nieodwracalne szkody dla zdrowia. Całkiem możliwe, może już nawet kilka razy próbowałeś je rzucić, ale…

Nie ma sensu po raz kolejny mówić o tym jak substancje smoliste i nikotyna niekorzystnie wpływają na zdrowie palacza. Choroby układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego – są to problemy które dotykają większości palaczy, niezależnie od tego czy cierpią na SM czy nie. Jednak palenie i stwardnienie rozsiane są ze sobą powiązane i widać do w dostatecznej liczbie badań klinicznych.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

stwardnienie-palenie

 

Związek palenia papierosów i stwardnienia rozsianego


Badania wykazały, że palacze mają nienaturalnie wysoki poziom leukocytów krwi obwodowej (tzn. krwinek białych, są to składniki układu odpornościowego), oraz wyjątkowo wysokie stężenia aktywnych czynników zapalnych. Biorąc pod uwagę fakt, że stwardnienie rozsiane jest zapalną chorobą autoimmunologiczną , to jest oczywiste, że palenie jest tylko dolewaniem oliwy do ognia.

Aktywowane komórki układu odpornościowego błędnie określają komórki osłonki mielinowej jako obcy antygen i w skutek tego powstają stany zapalne, dodatkowo wzmacniane przez palenie papierosów.

Eksperci są zgodni w swojej opinii, że rzucenie palenia zmniejsza ryzyko progresji SM , zmniejszając częstość występowania zaostrzenia choroby oraz zmniejszając ryzyko przejścia stwardnienia rozsianego w nawracającą postać.

Norwescy naukowcy przeprowadzili badanie epidemiologiczne (badanie oceniające częstość występowania niektórych chorób wśród pewnych grup ludności), którego jednym z zadań było zbieranie i przetwarzanie danych statystycznych o zachorowalności na stwardnienie rozsiane w odniesieniu do czynników środowiskowych. Badania wykazały, że stwardnienie rozsiane występuje dwa razy częściej u osób które palą papierosy niż u niepalących. I ludzie zaczęli palić na długo przed diagnozą.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

W Stanach Zjednoczonych, pali 60% pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, a wyniki pokazały, że żaden inny czynnik ( taki jak wiek, położenie geograficzne, spożycie alkoholu , wskaźnik masy ciała, edukacja, etc.) nie wyjaśnia tej relacji.

W innym badaniu wykazano związek pomiędzy paleniem a ryzykiem powstania Klinicznie Izolowanego Zespołu – CIS, który jest pierwszym objawem w stwardnieniu rozsianym. Ryzyko to jest dwa razy większe u palaczy niż u osób niepalących.
U palaczy szansa na ponowny rozwój progresywnej postaci SM są o wiele wyższe.

„Im więcej nawyków, tym mniej wolności”

Zwyczaj palenie papierosów – wynika z uzależnienia fizycznego i / lub psychicznego. Chęć zapalenia może być spowodowana przez codzienne wydarzenia, takie jak filiżanka porannej kawy lub przerwa na lunch w pracy, czy po prostu spotkanie z przyjacielem, który w rozmowie sięgnął po paczkę papierosów.

Wielu palaczy mówi, że palenie relaksuje. Jednakże, jest to błąd – nikotyna ma działanie pobudzające. Tzw. odpoczynek po zapaleniu papierosa – to nic innego jak ulga po dostarczeniu do organizmu kolejnej dawki nikotyny

Decyzja o tym czy rzucić palenie to dla wielu palaczy w obecnych czasach najważniejsze zadanie.

1. Ustal powód dla którego rzucasz palenie. Musi on być bardzo przekonywujący. (Moim zdaniem, SM to dobry powód, ale możliwe, że będzie można znaleźć bardziej atrakcyjne motywy)

2. Pierwsze dwa dni, pierwszy tydzień to najtrudniejszy okres. Pamiętaj, aby zastanowić się, jak można radzić sobie ze stresem . Nie będziemy ukrywać, dla palacza rzucenie palenia to wielki stres.

3. Staraj się unikać „wyzwalaczy” powodujących chęć zapalenia. Na przykład, jeśli jesteś przyzwyczajony do palenia po filiżance kawy, spróbuj zastąpić kawę herbatą w tym okresie. Jeśli jesteś przyzwyczajony do dymu po posiłku, to dlaczego nie wymienić papierosa na gumę do żucia, lub po prostu po posiłku umyć zęby?

4. Gdy już zdecydujesz się rzucić palenie, spróbuj zrobić „wiosenne porządki”. Odkurzyć pokój (zwłaszcza zasłony i dywany przesiąknięte dymem), pozbyć się papierosowego zapachu rzeczy obecnych w domu

5. Nie każdy palacz jest w stanie rzucić palenie za pierwszym razem. Nie rozpaczaj, jeśli po kolejnej próbie znowu wracasz do nałogu. Pamiętaj, aby spróbować po raz kolejny, bardzo możliwe, że Ci się uda.

6. Kolejne korzyści z rzucenia palenia – znaczne oszczędności. Można ustalić sobie nagrodę pocieszenia, którą kupimy za zaoszczędzone pieniądze.

7. Być może jest to ponowne zestawienie wszystkich znanych faktów, ale

  • Po 20 minutach od ostatniego papierosa masz normalne ciśnienie krwi i tętno
  • Po 12 godzinach – poziom tlenku węgla (CO) we krwi wraca do normalnego poziomu
  • Po 24 godzinach zacznie maleje ryzyko zawału serca lub udaru mózgu
  • Po 3 miesiącach czynności układu oddechowego poprawia się, zwiększa się pojemność płuc
  • Po 9 miesiącach, będzie można pozbyć się duszności i kaszlu, zmniejsza się ryzyko infekcji dróg oddechowych
  • Po 5-15 latach, ryzyko udaru będzie porównywalne do osoby, która nigdy nie paliła
  • Po 15 latach ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca, czy raka płuc stanie się takie samo jak u kogoś kto nigdy nie palił