Stres i stwardnienie rozsiane

O niebezpieczeństwie stresu mówi i pisze się wszędzie. Lekarze i psychologowie stale ostrzegają, że zmiany zachodzące w społeczeństwie, rozwój nauki i technologii, nowe technologie itp. nieuchronnie powodują wzrost liczby stresujących sytuacji. Często jesteśmy w obliczu różnych wyzwań, a nawet w sytuacjach zagrożenia dla naszego dobrego samopoczucia, a zatem istnieje wysokie prawdopodobieństwo przebywania w stresowej sytuacji.

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

stres

Stres (i nie ma specjalnego znaczenia czy ten „dobry” czy „zły”) dotyczy całego naszego ciała, wpływa na praktycznie wszystkie systemy. W chwilach stresu obserwuje się:

  • podwyższone ciśnienie krwi
  • oddech staje się szybszy
  • zwiększoną częstość akcji serca (puls)
  • układ odpornościowy jest osłabiony
  • napięcie mięśni
  • bezsenność

Dobrze wiadomo, że stres jest czynnikiem, który może wywołać nasilenie chorób przewlekłych, w tym m.in. zaostrzenie objawów stwardnienia rozsianego . „Unikaj stresu” – takie zalecenie może dać swoim pacjentom każdy lekarz zajmujący się leczeniem SM .

Radzenie sobie ze stresem wpływa na aktywność SM


Amerykańscy naukowcy po raz pierwszy przeprowadzili badanie, którego celem było zbadanie wpływu psychoterapii (zwłaszcza różnych metod radzenia sobie ze stresem) na aktywność stwardnienia rozsianego. Według lidera badań profesora Davida Mora (Northwestern University Feinberg School of Medicine, Chicago):

Zapobieganie pojawieniu się nowych ognisk uszkodzenia mózgu jest ważnym wskaźnikiem do oceny skuteczności leku w leczeniu stwardnienia rozsianego. Po raz pierwszy potwierdzono, że leczenie wpływa na proces rozwoju nowych zmian mózgowych poprzedzających wystąpienie objawów, takich jak utrata wzroku, spastyczność, ból itp. Nasze odkrycie jest ważnym krokiem i zapewnia mocne dowody na to, że stres i stwardnienie rozsiane są powiązane.

Naukowcy przez dekady badali komputerowo depresję. Według badaczy, stres (zdarzenia zagrażające, których przebiegu człowiek nie może kontrolować) może stać się czynnikiem, który doprowadził do eskalacji procesów patologicznych, w tym tworzenia nowych zmiany w OUN lub nawrotu choroby.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Uczymy pacjentów strategii właściwej oceny ewentualnych skutków psychologicznych i fizycznych, wyzwalania mechanizmów nieswoistych reakcji adaptacyjnych organizmu (lub lepiej powiedzieć – stresu), co wynika z notatek prof.Mor.

Jeśli człowiek przecenia nasilenie możliwych działań niepożądanych lub nie docenia swoich możliwości radzenia sobie z nimi, wyjaśniliśmy mu, by w takiej sytuacji zmienić postrzeganie zdarzeń i myśleć realistycznie. W większości wypadków prowadzi to do znacznego wzrostu ludzkiej zdolności do zarządzania w sytuacjach stresowych. Uczymy pacjentów różnych technik relaksacji i medytacji, które łagodzą ich fizjologiczne reakcje na sytuacje stresowe, których nie można było uniknąć.

W badaniach, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Neurology, wzięło udział 121 pacjentów ze stwardnieniem rozsianym. 50% uczestników badania za 5-6 miesięcy brało udział w 16 do 50-minutowych sesjach z psychoterapeutą, których tematem było zarządzanie stresem. Podczas sesji pacjentów uczono umiejętności rozwiązywania sytuacji problemowych, różnych technik relaksacyjnych, umiejętności zarządzania, zmęczeniem, niepokojem, bólem , bezsennością . Pozostali pacjenci byli w grupie kontrolnej i wzięli udział w pięciogodzinnym seminarium o radzeniu sobie ze stresem. Wszyscy pacjenci byli obserwowani przez 6 miesięcy po ukończeniu kursów. Naukowcy odkryli, że u 77% pacjentów w grupie, która otrzymała pełny kurs zarządzania stresem MRI nie wykazało powstawanie nowych ognisk demielinizacji . W grupie kontrolnej, brak nowych zmian uszkodzenia mózgu była u 55% pacjentów.

Wyniki są porównywalne do skuteczności wyników prób klinicznych tzw. leków „pitrs” (beta-interferonu i octanu glatirameru) .
W żadnym wypadku nie mówimy, że pacjenci odmówili pitrs na rzecz psychoterapii, ale wyniki badań wskazują, że edukacja pacjenta w umiejętności radzenia sobie ze stresem jest skutecznym uzupełnieniem leczenia tradycyjnymi lekami. Być może w przyszłości będą one służyć jako podstawa do rozwoju i tworzenia różnych programów, które korzystają z telemedycyny (na przykład Internet, TV)

 

Jak radzić sobie ze stresem


Z pewnością żaden artykuł w Internecie nie może zastąpić profesjonalnej porady od wykwalifikowanego specjalisty. Jednak istnieją pewne „postulaty”, które mogą pomóc uporać się z sytuacją stresową:

1. Pamiętaj, że każda osoba postrzega konkretne zdarzenia (sytuacje) na różne sposoby. W związku z tym reakcja na nie jest indywidualna i zależy od umiejętności, zdolności, i tak dalej. Ważne jest, aby zrozumieć, jakie wydarzenia są bardzo stresujące dla Ciebie i starać się ich unikać.

2. Niezwykle skutecznym w radzeniu sobie ze stresem jest wykonywanie ćwiczeń

3. Naucz się nie mówić „tak” zawsze i wszędzie. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie wykonać wszystkiego, lub wiesz, że ktoś może coś zrobić, staraj się znaleźć sposób na tzw. Delegowanie zadań

4. Upewnij się, że każdego dnia masz czas, aby poświęcić go tylko sobie. Użyj go, aby robić rzeczy, które kochasz, lub po prostu odpocząć.

5. Alkohol, kofeina , palenie nie pomoże uporać się ze stresem. Spróbuj się ograniczyć, lub całkiem powstrzymaj się od nich.

6. Poznaj podstawowe techniki relaksacyjne, które ze swojego punktu widzenia, są najbardziej akceptowalne: może to być medytacja, joga, techniki oddechowe, etc. Antydepresantom towarzyszy ryzyko, że leki zamaskują stres, ale nie pomogą uporać się z nim.