Trudności w byciu samodzielnym

Wydaje mi się, że wkładam naprawdę dużo wysiłku w to, by móc wstać rano i samodzielnie poradzić sobie z kąpielą, ubieraniem i przygotowaniem śniadania. Czy jest coś, co mogę zrobić, aby te codzienne zadania były dla mnie łatwiejsze i mniej męczące?

Wielu chorych po 4 miesiącach w przebiegu stwardnienia rozsianego notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Głównym celem wszelkich podejmowanych ćwiczeń w ramach terapii zajęciowej jest uproszczenie sobie życia i nauczenie się mądrego zarządzania swoją energię. Gdy postępujące stwardnienie rozsiane zwiększa zmęczenie i zaburza zdolność do wykonywania podstawowych zadań fizycznych, nadszedł czas, by pomyśleć o zmianie swojego rutynowego schematu działania.

Eksperymentuj z różnymi sposobami uproszczenia i reorganizacji swojego życia, aby móc zaoszczędzać jak najwięcej energii. Przykłady oszczędzania energii mogą obejmować takie proste zmiany, jak: branie prysznica w godzinach wieczornych (masz wówczas mniej do zrobienia w godzinach porannych) oraz włączanie częstych, dwu- do trzyminutowych okresów odpoczynku w harmonogramie całego dnia (dzięki czemu nie stajesz się zbyt wyczerpany). Jeśli jesteś wrażliwy na ciepło, weź pod uwagę branie chłodnego lub letniego prysznic zamiast gorącego, który zwiększa tylko Twoje zmęczenie.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zastosowanie siedziska lub innego sposobu relaksu pod prysznicem może zminimalizować ilość zużywanej wówczas energii, ponieważ nie będziesz musiał stać. Ubrania na następny dzień wybierz wieczorem i umieść je na krześle przy łóżku przed pójściem spać – rano będziesz miał więcej czasu na inne czynności. Przy kupowaniu ubrań i innych przedmiotów, zastanów się, które z nich są łatwe w eksploatacji i utrzymaniu oraz wymagają minimum energii koniecznej do ich pielęgnacji teraz i w przyszłości. Podobnie staraj się zaplanować śniadanie jeszcze przed pójściem spać poprzedniego wieczoru: pozostaw przygotowane przedmioty i naczynia na blacie lub stole, aby były gotowe do użycia w godzinach porannych.

Lubię swoją pracę, ale jest mi coraz trudniej poruszać się wokół mojego biura i radzić sobie ze zmęczeniem w ciągu całego dnia roboczego. Obawiam się, że nie będę w stanie utrzymać się w tej pracy, jeśli z moim zdrowiem stanie się jeszcze gorzej.
Kluczem do poprawy komfortu i wydajności w pracy jest jej uproszczenie i optymalizacja działań. Uproszczenie pracy obejmuje:

  • upewnienie się, że w miejscu pracy są wygodne meble i sprzęt biurowy,
  • zaprojektowanie i umieszczenie mebli w taki sposób, aby promowały prawidłową mechanikę ciała, zapewniały komfort fizyczny i zmniejszały zmęczenie organizmu,
  • organizacja miejsca pracy w taki sposób, aby można było wyeliminować niepotrzebne chodzenie, podnoszenie i wykonywanie innych zbędnych czynności. Zastanów się nad Twoim podejściem do wykonywanych zadań: czy jesteś pewien, że robisz je w najprostszy, najbardziej energooszczędny i najmniej czasochłonny sposób?
  • zapoznanie się z narzędziami i / lub urządzeniami adaptacyjnymi, dostępnymi w celu uproszczenia Twoich zadań i zwiększenia komfortu pracy,
  • zaplanowanie odpowiedniego harmonogramu pracy w celu jak najlepszego wykorzystania czasu wymagającego czynności wysokoenergetycznych i budowania pomiędzy nimi krótkich okresów odpoczynku.

Można umówić się na spotkanie z terapeutą zajęciowym w celu oceny, czy Twoje miejsce pracy jest dla Ciebie wystarczająco komfortowe. Terapeuta poleci Ci łatwe sposoby jeszcze skuteczniejszego uproszczenia Twoich codziennych zadań zawodowych i pomoże Ci osiągnąć jeszcze większą wygodę i wydajność w pracy. Wiele z zaproponowanych przez specjalistę form dostosowania biura będzie zgodne ze strategią rozsądnego zakwaterowania, sformułowaną w ramach Ustawy o Niepełnosprawnych. Terapeuta zajęciowy może pomóc Ci sformułować wniosek o otrzymanie takiego świadczenia od Twojego pracodawcy.