Wrażliwość na ciepło w stwardnieniu rozsianym

Wzrost temperatury ciała spowodowany przez różne czynniki (ciepłe lato, gorąca kąpiel, gorączka, intensywne ćwiczenia, etc) jest jedną z przyczyn pogorszenia przewodnictwa nerwowego. Większość ludzi twierdzi, że gdy są przegrzani czują się bardziej zmęczeni i ospali. Problemy te nasilają się w przypadku organicznych zmian chorobowych centralnego układu nerwowego, w tym i stwardnienia rozsianego . Nawet niewielki wzrost temperatury ciała (na przykład ćwierć, czy pół stopnia) zmniejsza impulsy przewodnictwa elektrycznego w zdemielinizowanych włóknach.

Ponad 48% chorych po 6 miesiącach w stwardnieniu rozsianym notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

wrazliwosc-na-cieplo

Test „gorącej kąpieli.”

W 19 i na początku 20 wieku, wiedzę na temat wpływu ciepła na ludzi z stwardnieniem rozsianym stosowano w diagnostyce choroby . Istotą testu diagnostycznego, było to że człowiek podejrzanym o stwardnienie rozsiane, zanurzany był w gorącej łaźni wodnej. Pojawienie się lub nasilenie objawów neurologicznych było interpretowane jako dowód, że ten człowiek był chory na stwardnienie rozsiane.

Ciepło i objawy SM.

Nietolerancja ciepła w stwardnieniu rozsianym prowadzi do pogorszenia objawów, takich jak

  • Drętwienie kończyn
  • zmęczenie
  • zaburzenia widzenia
  • drżenie
  • Pogorszenie funkcji poznawczych , takich jak pamięć i koncentracja
  • Osłabienie, etc.

Zdarza się, że wzrost temperatury może prowadzić do „nowych” objawów , które wcześniej nie zostały zauważone. Wynika to z faktu, że uszkodzenie w odpowiedniej części mózgu i rdzenia kręgowego, jest tyle małe, że nie powoduje wystąpienia tych objawów.

Jednak ważne jest, aby pamiętać, że ekspozycja ciepła powoduje tylko chwilowe nasilenie objawów i nie powoduje nieodwracalnych uszkodzeń organicznych ( demielinizacji lub uszkodzenia nerwów). Objawy zwykle ustępują wraz ze spadkiem temperatury.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Jeśli pojawienie się nowych lub nasilenie istniejących objawów nie ustępuje wraz ze spadkiem temperatury i trwa dłużej niż 24 godziny, należy skonsultować się z lekarzem.

Przyczyny gorączki

Pomimo dowodów na istnienie większości czynników prowadzących do wzrostu temperatury ciała, niektóre z nich warto wymienić oddzielnie.

Nasz „Termostat biologiczny” – podwzgórze, znajduje się w mózgu. Wymiana ciepła pomiędzy różnymi narządami, tkankami ciała i środowiskiem kosztem wewnętrznych reakcji egzotermicznych, co pozwala na usunięcie nadmiaru ciepła, a także na jego wytwarzanie

Powodem zmiany w temperaturze ciała może być:

  • Fizjologiczne wahania temperatury. Różnica między temperaturą ciała rano i wieczorem może osiągnąć 0,5 – 1,0 ° C.
  • Zmiany temperatury, w zależności od fazy cyklu miesiączkowego u kobiet. Podwyższona temperatura ciała przed miesiączką.
  • Choroby zakaźne i zapalne.
  • Wystawianie na działanie wysokich temperatur. Wysoka temperatura (wewnątrz i na zewnątrz), zbyt ciepłe ubranie, pobyt w łaźni lub saunie, jacuzzi, itp.
  • Ćwiczenia. Intensywne spacery, sport, porządki
  • Zaburzenia termoregulacji w uszkodzeniu ośrodkowego układu nerwowego.
  • Zaburzenia układu hormonalnego
  • Przyjmowanie niektórych leków

„Keep cool”

Wiosna – okazją nie tylko by cieszyć się z przebudzenia natury i pierwszych ciepłych promieni, ale również czas, aby zastanowić się, jak najlepiej poruszać się wygodnie w nadchodzące upalne dni.

w domu

  • Spróbuj, jeśli to możliwe, przebywać w miejscach klimatyzowanych lub dobrze wentylowanych;
  • Zrelaksuj się w pomieszczeniach, w których okna nie są narażone na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, lub rozważ wprowadzenie cienia (zasłony, rolety, itp)
  • Nie wchodź co 5 minut do kuchni, aby spojrzeć do piekarnika lub pod przykrywkę patelni, aby upewnić się, że danie jest „wciąż przygotowywane”
  • Biorąc prysznic lub kąpiel, staraj się zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniu.
  • Upewnij się, że temperatura wody w prysznicu lub wannie jest niższa niż temperatura ciała;

na ulicy

  • Unikaj gorących lub ciężkich posiłków przed wyjściem
  • Zastanów się nad przebiegiem trasy, starając się poruszać wzdłuż po zacienionej stronie ulicy.
  • Weź chłodny (nie zimny) prysznic przed wyjściem.
  • Miej przy sobie mokry ręcznik, który jest uprzednio ochłodzony w lodówce. Można również mieć przy sobie małą butelkę wody z atomizerem. Okresowe chłodne okłady lub „mgła wodna” pomoże zmniejszyć temperaturę ciała
  • Ubieraj się warstwowo, „oddychające” warstwy ubrania, które można usunąć w razie potrzeby, w celu regulowania temperatury ciała
  • Parasol, kapelusz i okulary – standardowy i bardzo skuteczny zestaw akcesoriów letnich.

pij dużo płynów

  • Umieść plastikowe butelki z wodą lub sokiem ( np. żurawinowym ) w zamrażalniku. Umieść jedną z nich na stoliku nocnym, by można było pić chłodny sok lub wodę, nie wstając z łóżka. [Na drodze można pić zimnej wody do tego stopnia, że będzie topić się w butelce. ]
  • Unikaj gorących napojów, jedzenia przekąsek.
  • Unikaj napojów zawierających kofeinę (np. napoje gazowane, cola, kawa, herbata, czekolada i napoje energetyzujące). Są moczopędne. Straty płynów będą mniejsze poprzez pocenie się (metoda chłodzenia naturalnego).

Jeśli masz swoje sposoby na zwalczanie wrażliwość na ciepło, proszę podzielić się nimi w komentarzach!